Oppisopimuskoulutukselle asetettujen tavoitteiden toteutuminen
Beräknad lästid: 1 minut
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymyksenä oli, onko kaupunki kehittänyt oppisopimuskoulutusta strategiaohjelman 2013–2016 ja talousarvioissa 2016 ja 2017 esitetyn mukaisesti. Tavoitteena oli oppisopimusten määrän lisääminen, nuorten alle 20-vuotiaiden ja maahanmuuttajataustaisten oppisopimuksen kehittäminen ja oppisopimuksen ennakkojakson käyttö väylänä oppisopimuskoulutukseen.
Johtopäätökset
Arvioinnin perusteella oppisopimuskoulutusta on pääosin kehitetty tavoitteiden mukaisesti, mutta oppisopimuskoulutuksen määrä ei ole kasvanut tavoitellusti. Oppisopimuskoulutusta on kehitetty paremmin nuorille alle 20-vuotiaille sopivaksi koulutusmuodoksi kuuden eri hankkeen avulla. Kehittämishankkeiden tuloksena todettiin, että keskeisiä keinoja parantaa oppisopimuskoulutusta ovat opiskelijoiden tuen, opinto-ohjaajan roolin, vertaistuen sekä verkostojen vahvistaminen ja edelleen kehittäminen. Lisäksi tarvitaan monenlaisia ennakkojaksoja. Oppisopimuksen ennakkojakso on ollut nuorille toimiva väylä tutkintoon johtavaan koulutukseen. Sen etuna on, että työharjoittelun aikana työnantaja ja potentiaalinen oppisopimusopiskelija voivat etukäteen tutustua toisiinsa ja opiskelija työelämään. Jos ennakkojaksolla on havaittu, että oppisopimusopiskelu ei sovi nuorelle, hänet on ohjattu muuhun ammatilliseen koulutukseen.
Maahanmuuttajataustaisten oppisopimusta on parannettu perustamalla Stadin osaamiskeskus. Lisäksi turvapaikan saaneita on autettu kohti oppisopimusta Mahtava-hankkeessa, jossa parannettiin muun muassa työpaikkaohjausta.
kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulee
- vahvistaa oppisopimuksen tukipalveluja oppisopimushankkeissa havaittujen hyvien käytäntöjen mukaisesti.
Kommentarer
Emppu Orava (not verified)
Thu, 13.06.2019 - 08:54
Onko tässä asiassa oikeasti
Onko tässä asiassa oikeasti tehty mitään ?
Mikä rooli todellisuudessa on esimerkiksi opinto-ohjaajalla, esimerkiksi käykö opinto-ohjaajat koskaan niissä yrityksissä tai laitoksissa joissa opiskelijat ovat työssäoppimassa.
Käsittääkseni ammattiopettajat joutuvat hoitamaan koko käytännönprosessin yhdessä mahdollisesti nimetyn joskin usein vaihtuvien työpaikkaohjaajien kanssa. On totta että ammattiopettajat saavat "tukea" oppilaitoksen nimetyiltä oppisopimustoimijoilta...aluksi. Samoilla ammattiopettajilla joille määrätään vastuu oppisopimusopiskelijasta tai -opiskelijoista on vastuulla myös oppilaitospainotteisia opiskelijoita reilusta kymmenestä jopa yli 50 opiskelijaan.
Ammattialan ovat erilaisia ja perustietojen osaamisvaatimuksetkin merkittävän erilaisia, oli oppisopimuksella tai ei opiskelemassa.
Muutoinhan hankkeita tulee ja menee.
Kommentera