Fostrans- och utbildningssektorn
Uppfyllandet av de bindande målen
58 procent av de bindande verksamhetsmålen i budgeten för 2023 och 60 procent av deras mätare uppfylldes.
Läs mer om måluppfyllelsen för de bindande målen ›
Stöd till främmandespråkiga elever i grundskolor
Främmandespråkiga elevers inlärning har stötts i stadens finskspråkiga grundskolor, men en del av åtgärderna är ofullbordade eller småskaliga. Språkligt stöd genomförs på varierande sätt i skolorna, eftersom skolornas resurser för och färdigheter i att ordna stöd varierar.
Läs mer om stöd till främmandespråkiga elever i grundskolor ›
Bibliotekens dragningskraft och främjande av läsning
Biblioteksanvändarna har kommit tillbaka till biblioteken 2023 efter coronapandemin, eftersom besöksantalet har ökat jämfört med 2020–2022. Lågstadieelevernas biblioteksbesök genomförs på ett heltäckande sätt, men det är svårare att nå högstadieelever och elever på andra stadiet.
Läs mer om bibliotekens dragningskraft och främjande av läskunnighet ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 94 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2021.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2021 ›
Personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraft inom småbarnspedagogiken
Enligt stadstrategin ska arbetsförhållandena och tillgången på personal förbättras inom småbarnspedagogiken. Sektorn för fostran och utbildning har genomfört flera åtgärder, men personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften har försämrats på grund av personalbristen.
Läs mer om personalens arbetshälsa samt dragnings- och hållkraften inom småbarnspedagogiken ›
Främjande av välbefinnandet för studerande på andra stadiet
Inom sektorn för fostran och utbildning har det genomförts många åtgärder för att förbättra studerandenas välbefinnande och öka samhörigheten. Det är dock svårt att få tillgång till psykologtjänsterna inom studerandevården och det finns kö till fortsatt vård.
Läs mer om främjandet av välbefinnandet hos studerande på andra stadiet ›
Åtgärdande av kunskapsunderskottet till följd av distansundervisningen på högstadierna
På högstadieskolorna har man utökat stödet för att komma till rätta med kunskapsunderskottet till följd av distansundervisningen, men för att inrikta stödet rätt behövs i framtiden mer tillförlitlig information.
Läs mer om åtgärdandet av kunskapsunderskottet till följd av distansundervisningen på högstadierna ›
Studerandehandledningens tillräcklighet i yrkesutbildningen
Studerandehandledningen och examensgraden har utvecklats mångsidigt men enligt enkäten som gjordes bland personalen har de studerande inte tillräcklig tillgång till handledning.
Läs mer om studerandehandledningen i yrkesutbildningen ›
Inverkan av anslagen för positiv diskriminering (PD) i grundskolorna
Med hjälp av finansieringen för positiv diskriminering (PD) har det varit möjligt att i enlighet med målet jämna ut lokala skillnader i välfärden som beror på stadsstrukturen. Anslaget anses vara viktigt och dess utdelningsgrunder i rätt riktning.
Läs mer om utvärderingen av PD-anslagen ›
Uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna
Helsingfors stad har i sina upphandlingar inte helt lyckats uppnå de miljöpolitiska målen som stadsfullmäktige ställde upp år 2012. Trots att miljökriterier även tidigare har ställts upp för projekt med betydande miljökonsekvenser, har man först under de senaste åren börjat utveckla miljökriterier i större utsträckning i och med åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035.
Läs mer om uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna ›
Generellt inriktad elevvård inom stadens grundläggande utbildning
Förebyggande generellt inriktad elevvård har främjats enligt det som lagen om elev- och studerandevård påbjuder, men elevernas rätt att få psykolog- och kuratorstjänster inom elevvården blev inte alltid av inom den frist som lagen nämner.
Läs mer om utvärderingen av den generellt inriktade elevvården ›
Programmen Mukana och Me-skolutveckling för att förebygga marginalisering i skolorna
Erfarenheterna av de åtgärder som vidtagits för att minska olikvärdighet och förebygga marginalisering bland barn och unga har varit goda. Men hur varaktiga verkningarna blir är osäkert.
Läs mer om åtgärderna för att förebygga marginalisering bland barn och unga ›
Ungas påverkningsmöjligheter i praktiken
Ungas uppväxt till att bli påverkare och delaktiga kan bäst stödjas i skolorna. Detta förutsätter att fostrans- och utbildningssektorn och kultur- och fritidssektorn utökar sitt samarbete.
Läs mer om utvärderingen av ungas påverkningsmöjligheter ›
Effektiviseringen av lokalanvändningen och dess effekter
Inom stadens olika tjänster har man fått varierande resultat av att ha effektiviserat lokalanvändningen och förnyat tillvägagångssätten i syfte att nå en effektivare lokalanvändning. Det har visat sig vara viktigt att beakta klienternas och personalens synpunkter i samband med att man förnyar lokaler.
Läs mer om effektiviseringen av lokalanvändningen ›
Uppfyllelse av småbarnspedagogikens mål
De mål som ställts för småbarnspedagogiken i stadsstrategin har i huvudsak uppfyllts, men i fortsättningen kan personalbristen försämra måluppfyllelsen.
Läs mer om uppfyllelse av småbarnspedagogikens mål ›
Integration av barnfamiljer i fostrans- och utbildningssektorn
Integrationen av barnfamiljer har främjats i fostrans- och utbildningssektorn, men sektorn måste öka den egna personalens kompetensutveckling i integrationsarbetet.
Läs mer om integration av barnfamiljer i fostrans- och utbildningssektorn ›
Hur digitaliseringen förverkligas inom den grundläggande utbildningen
Inom den grundläggande utbildningen används tillräckliga och fungerande digitala miljöer, system och apparater, men de bör utvecklas och förnyas. Lärarnas digitala och pedagogiska kompetenser har inte förbättrats enligt planerna och tillräckliga uppföljningsdata om utvecklingen av elevernas kompetenser fattas.
Läs mer om hur digitaliseringen förverkligas inom den grundläggande utbildningen ›
Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna
I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mer om utvärdering av ledarskapssystemet ›
StadskanslietAffärsverket ekonomiförvaltningstjänstenKultur- och fritidssektornAffärsverket företagshälsanAffärsverket servicecentralenAffärsverket byggtjänsten (Stara)Stadsmiljösektorn
Fostrans- och utbildningssektorn
RäddningsverketSocial- och hälsovårdssektornSocial-, hälsovårds- och räddningssektorn