Stöd till främmandespråkiga elever i grundskolor

Koululaisia musiikin tunnilla.

Beräknad lästid: 1 minut

Syftet med utvärderingen

Utvärderingens huvudfråga var: Har främmandespråkiga elever i finskspråkiga grundskolor stötts i enlighet med stadsstrategin och Helsingfors stads insatsområden för främjande av integration? Först utvärderades om problemen med främmandespråkiga elevers språkinlärning och studieutbud har utretts och om grundskolorna har ökat användningen av språkmedveten pedagogik som utnyttjar flerspråkighet. Dessutom utvärderades om invandrarföräldrarnas förutsättningar att stödja sina barns skolgång har stärkts, om grundskolorna har stött flerspråkiga elevers inlärningsförutsättningar med hjälp av flerspråkiga handledare samt om grundskolornas undervisningspersonal har fått utbildning i att känna igen diskriminering och rasism och i att bemöta olika slags familjer.

Slutsatser

Främmandespråkiga elever har stötts i enlighet med stadsstrategin och insatsområdena för främjande av integration. Sektorn har försökt öka användningen av språkmedveten pedagogik som utnyttjar flerspråkighet genom många olika åtgärder. Genomförandet av språkmedveten undervisning varierar dock beroende på skola. Invandrarföräldrarnas förutsättningar att stödja sina barns skolgång har stärkts, men åtgärderna har varit småskaliga och uppföljningen av dem har inte varit tillräcklig. Antalet flerspråkiga handledare har ökats och verksamheten har utvecklats, men verksamhetens kontinuitet är osäker på grund av instabila finansieringskällor. Genomförandet av utbildningar i antirasistiskt arbetssätt i grundskolor är ännu inte färdigt.

Revisionsnämnden konstaterar att

sektorn för fostran och utbildning ska 

  • säkerställa att den förberedande undervisningen, F2-undervisningen och de flerspråkiga handledarna har tillräckliga resurser att stödja alla skolors främmandespråkiga elever. 
  • säkerställa att skolorna får tillräckliga anvisningar och verktyg för att kunna använda resurserna för stöd till främmandespråkiga elever på ett ändamålsenligt sätt. 
  • fortsätta med åtgärderna för att inpränta en språkmedveten pedagogik och ett antirasistiskt arbetssätt i skolorna.

Var innehållet i den här artikeln nyttigt för dig?

Kommentera

Rajattu HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.