Kultur- och fritidssektorn

Bibliotekens dragningskraft och främjande av läsning

Biblioteksanvändarna har kommit tillbaka till biblioteken 2023 efter coronapandemin, eftersom besöksantalet har ökat jämfört med 2020–2022. Lågstadieelevernas biblioteksbesök genomförs på ett heltäckande sätt, men det är svårare att nå högstadieelever och elever på andra stadiet.
Läs mer om bibliotekens dragningskraft och främjande av läskunnighet ›

Utveckling av kulturunderstöden

Kulturunderstöden har delvis utvecklats i enlighet med stadsstrategin och kulturtjänsternas servicestrategi, men det har inte varit möjligt att följa upp om understöden omfattar nya aktörer och konstarter.
Läs mer om utvecklingen av kulturunderstöden ›

Stärkande av ungdomsarbetet

Under coronapandemin blev ambulerande arbete en del av det grundläggande ungdomsarbetet. Ungdomsarbetsenheternas resurser står dock inte i proportion till de ökade arbetsuppgifterna och behoven. Det har blivit svårare att rekrytera personal.
Läs mer om utvärderingen gällande stärkande av ungdomsarbetet ›

Måluppfyllelse i rörlighetsprogrammet

Åtgärderna i Helsingfors rörlighetsprogram har i huvudsak genomförts. Av åtgärderna i de tre målområden som utvärderades hade de flesta antingen genomförts eller framskridit enligt tidsplanen.
Läs mer om måluppfyllelsen i rörlighetsprogrammet ›

Uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna

Helsingfors stad har i sina upphandlingar inte helt lyckats uppnå de miljöpolitiska målen som stadsfullmäktige ställde upp år 2012. Trots att miljökriterier även tidigare har ställts upp för projekt med betydande miljökonsekvenser, har man först under de senaste åren börjat utveckla miljökriterier i större utsträckning i och med åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035.
Läs mer om uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna ›

Det havsnära Helsingfors

Stadsstrategins mål har främjats under fullmäktigeperioden. Av de åtgärder som planerats bli genomförda under de första åren av Helsingfors havsstrategi har redan hälften förverkligats antingen helt eller i huvudsak.
Läs mer om utvärderingen av det havsnära Helsingfors ›

Främjande av jämställdhet mellan könen inom kultur- och fritidssektorn

Jämställdheten mellan könen beaktas i olika tjänster inom kultur- och fritidssektorn, men information om besökarnas kön samlas in i varierande grad.
Läs mer om främjandet av jämställdheten mellan könen ›

Ungas påverkningsmöjligheter i praktiken

Ungas uppväxt till att bli påverkare och delaktiga kan bäst stödjas i skolorna. Detta förutsätter att fostrans- och utbildningssektorn och kultur- och fritidssektorn utökar sitt samarbete.
Läs mer om utvärderingen av ungas påverkningsmöjligheter ›

Ägarstyrning och helhetskontroll inom idrotts- och kulturtjänsterna

Inom idrottsservicen och kulturservicen är ägarstyrningen i huvudsak ändamålsenligt ordnad. På hela stadsförvaltningens nivå är problemet att man inte slagit fast någon arbetsfördelning mellan borgmästaren och biträdande borgmästarna för ägarstyrningen.
Läs mer om utvärdering av idrotts- och kulturtjänsterna ›

Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna

I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mer om utvärdering av ledarskapssystemet ›