Stadsmiljösektorn

Framskridande av stadsförnyelsen

Stadsförnyelsen har inletts nyss, och tills vidare har endast relativt små åtgärder genomförts i områdena. Man har dock försökt främja målen för stadsförnyelsen.
Läs mer om stadsförnyelsens framskridande ›

Vinterunderhåll av gång- och cykelvägarna

Andelen nöjda med vintercyklingen har inte kunnat ökas. Åtgärderna för förbättring av vinterförhållandena för gångvägarna är nyligen inledda. Genom att beakta vinterunderhållet redan vid planering av markanvändningen möjliggör man en mer fungerande hantering av snö.
Läs mer om vinterunderhållet av gång- och cykelvägarna ›

Effektiv användning av byggnadsegendom

Staden har utvecklat processerna för förvaltning av och avstående från byggnadsegendom samt principerna för ägande, men för närvarande stöder de inte helt och hållet de strategiska målen och servicebehoven. Processen för avståendet från lokaler har utvecklats nyligen, så dess effekter blir synliga först senare.
Läs mer om förvaltningen av byggnadsegendomen ›

Inverkan av planläggningen av bostadsområden på grönområden

Vid planläggning av bostadsområden har man försökt bevara grönområden och värdefulla naturobjekt. Boende har dock anvisats på grönområden, eftersom planläggningen även genomför mål för bostadsproduktion.
Läs mer om hur planläggningen av bostadsområden påverkar grönområdena ›

Säkerhet i olika delar av staden

Antalet brott som begås av unga har legat på nästan samma nivå under de senaste åren. Däremot ökar antalet allvarliga brott mot person som begås av unga. Å andra sidan finns det en tydlig nedgång i polisens larmuppgifter när det gäller störande beteende och vandalism.
Läs mer om säkerheten i olika delar av staden ›

Främjande av hållbara färdsätt

Andelen hållbara färdsätt har inte ökat. Främjandet av gående är i inledande fasen och bedrivs med knappa resurser.
Läs mer om främjandet av hållbara färdsätt ›

Att göra bilkörningen, gångtrafiken och logistiken smidigare i Helsingfors stadskärna

Staden har genomfört flera åtgärder som skrivits in i stadsstrategin och olika program för att göra gångtrafiken, biltrafiken och logistiken smidigare, men några betydande effekter kan inte observeras ännu.
Läs mer om att göra gångtrafiken, biltrafiken och logistiken smidigare i Helsingfors stadskärna ›

Stadsbornas delaktighet vid detaljplanering

Stadsbornas möjligheter att delta i detaljplaneringen är mer omfattande än vad krävs enligt lagstiftningen. Mindre aktiva grupper aktiveras vid behov.
Läs mer om stadsbornas delaktighet vid detaljplanering ›

Främjandet av den biologiska mångfalden inom skogsvården

Naturvärdena i stadens skogar har ökat på lång sikt tack vare naturvården och för att man medvetet avstått från skogsvårdsåtgärder. De mest centrala åtgärderna som främjar mångfalden har varit sparandet av murkna träd, gynnandet av olika gamla träd och olika trädarter och att objekt som identifierats som värdefulla med tanke på mångfalden lämnats utanför vårdåtgärderna.
Läs mer om den biologiska mångfalden i skogsvården ›

Renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion

Kostnaderna för renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion blev närmare 127 miljoner större än vad som uppskattats i projektplanen. Kostnadsökningen berodde främst på tilläggs- och ändringsarbeten. Att kostnaderna överskreds förklaras också av att kostnaderna i projektplanen inte hade bundits till anbudsprisindexet.
Läs mer om ombyggnadsprojektet för Olympiastadion ›

Förebygga differentiering mellan bostadsområden

Trots att Helsingfors stad genom långsiktig bostadspolitik med sikte på en mångsidig invånar- och bostadsstruktur lyckats dämpa segregationsutvecklingen har differentieringen bostadsområden emellan inte minskat.
Läs mer om att förebygga differentiering mellan bostadsområden ›

Minska utsläpp från användning av byggnader och byggande

Stadsmiljösektorn och Helsingfors stads bostäder Ab har vidtagit många åtgärder för minskning av utsläpp. För att tidtabellsenligt kunna efterleva målsättningarna i åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035 behöver det göras ett betydande antal energirenoveringar i privata husbolag.
Läs mer om åtgärderna för att minska utsläpp från användning av byggnader och byggande ›

Uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna

Helsingfors stad har i sina upphandlingar inte helt lyckats uppnå de miljöpolitiska målen som stadsfullmäktige ställde upp år 2012. Trots att miljökriterier även tidigare har ställts upp för projekt med betydande miljökonsekvenser, har man först under de senaste åren börjat utveckla miljökriterier i större utsträckning i och med åtgärdsprogrammet Kolneutralt Helsingfors 2035.
Läs mer om uppfyllelsen av de miljöpolitiska målen i upphandlingarna ›

Det havsnära Helsingfors

Stadsstrategins mål har främjats under fullmäktigeperioden. Av de åtgärder som planerats bli genomförda under de första åren av Helsingfors havsstrategi har redan hälften förverkligats antingen helt eller i huvudsak.
Läs mer om utvärderingen av det havsnära Helsingfors ›

Ägarstyrning av lokalbolag

Ägarstyrningen av lokalbolag har i huvudsak arrangerats ändamålsenligt. Under utvärderingen noterades ändå kompletteringsbehov i koncerndirektiven.
Läs mer om ägarstyrningen av lokalbolag ›

Förverkligandet av medborgarbudgeten vid stadsmiljösektorn

Genomförandet av stadsmiljösektorns projekt inom medborgarbudgeten har lyckats väl, även om personalresurserna var knappa och tidtabellen snäv. Informerandet av projektens framskridning och stadsbornas involverande i genomförandet av projekten nådde ändå bara en liten del av stadens invånare.
Läs mer om utvärderingen av medborgarbudgeten ›

Efterlevnaden av riktlinjerna för tillgänglighet

Tillgänglighet i den byggda miljön har främjats aktivt på 2010-talet, men det finns fortfarande ett behov av mer samarbete med föreningarna för personer med funktionsnedsättning. Det skulle gälla att trygga att den byggda miljön blir så tillgänglig som i planerna.
Läs mer om efterlevnaden av riktlinjerna för tillgänglighet ›

Genomförande av stora trafikprojekt

Alla stora trafikprojekt i staden har inte genomförts på ett sådant sätt att det skulle ha varit möjligt att hålla sig till den ursprungliga kostnadskalkylen eller tidtabellen.
Läs mer om genomförandet av stora trafikprojekt ›

Hanteringen av olägenheter från gatubyggen

Staden lyckas inte i tillräcklig grad övervaka det stora antalet byggplatser eller ingripa tillräckligt effektivt om det uppstår missförhållanden. Bedömning av olägenheter från gatubyggen görs av stora professionella entreprenörer, men dessa står enbart för ungefär hälften av grävplatserna i stadens område.
Läs mer om hanteringen av olägenheter från gatubyggen ›

Stadskansliets, borgmästarens och biträdande borgmästarnas styrning till sektorerna

I och med det nya ledarskapssystemet och den nya sektormodellen har stadshelhetens styrbarhet förbättrats. Samtidigt har styrningen blivit mer splittrad och det har uppstått oklarheter om vem som styr vad.
Läs mer om utvärdering av ledarskapssystemet ›