Ekonomi
Stadens ekonomi
2023 var det första året då social-, hälsovårds- och räddningssektorns utgifter och intäkter inte längre ingick i den ekonomi som staden själv finansierar. Strukturreformen har haft endast en liten effekt på Helsingfors stads ekonomi mätt med nyckeltal.
Läs mer om stadens ekonomi ›
Stadens intressebevakning ur ekonomiskt perspektiv
I och med borgmästarmodellen har stadens nationella intressebevakning utvecklats under de två senaste strategiperioderna.
Läs mer om stadens intressebevakning ›
Rekommendationernas effekt
Åtgärder har vidtagits för 94 procent av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen för 2021.
Läs mer om effekten av rekommendationerna enligt utvärderingsberättelsen för 2021 ›
Effektiv användning av byggnadsegendom
Staden har utvecklat processerna för förvaltning av och avstående från byggnadsegendom samt principerna för ägande, men för närvarande stöder de inte helt och hållet de strategiska målen och servicebehoven. Processen för avståendet från lokaler har utvecklats nyligen, så dess effekter blir synliga först senare.
Läs mer om förvaltningen av byggnadsegendomen ›
Stadens ekonomi
Stadens ekonomi var stabil trots att lånebeståndet ökade något. Social-, hälsovårds- och räddningssektorn finansieras av staten sedan ingången av 2023, och detta förändrar avsevärt finansieringsbasen.
Läs mer om ekonomin ›
Stadens ekonomi
Stadens ekonomi står fortsättningsvis på en stabil grund, även om ökningen av driftskostnaderna inte har hållit sig inom gränserna enligt stadsstrategin. Man har kunnat minska lånebeståndet enligt strategin varje år, samtidigt som stadens investeringskostnader har varit höga. Social- och hälsovårdsreformen som genomförs 2023 kommer att ändra finansieringsbasen avsevärt.
Läs mer om ekonomin ›
Företagsvänligt klimat och samarbete med företag
De åtgärder för ett företagsvänligt klimat som stadskansliets näringslivsavdelning ansvarar för har i huvudsak genomförts med goda resultat. I framtiden kommer utvecklingen av ett företagsvänligt klimat och samarbetet med företag att kräva satsningar av hela stadsorganisationen och i synnerhet av näringslivsavdelningen.
Läs mer om det företagsvänliga klimatet och samarbetet med företag ›
Renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion
Kostnaderna för renoverings- och ombyggnadsprojektet för Olympiastadion blev närmare 127 miljoner större än vad som uppskattats i projektplanen. Kostnadsökningen berodde främst på tilläggs- och ändringsarbeten. Att kostnaderna överskreds förklaras också av att kostnaderna i projektplanen inte hade bundits till anbudsprisindexet.
Läs mer om ombyggnadsprojektet för Olympiastadion ›
Stadens ekonomi
Upplåningen har kunnat minskas trots stora investeringar. Utgifterna har ökat mer jämfört med målet i stadsstrategin. Coronapandemin innebär en ekonomisk osäkerhet.
Läs mer om ekonomin ›
Uppföljning av rekommendationerna med anledning av revisionen
Revisorn har upprepade gånger gett rekommendationer om följande ämnesområden: memorialverifikat, bokslutsspecifikationer och uppföljning av existerande egendom och lösöre, upphandlingsverksamheten samt administrationen.
Läs mer om uppföljningen av rekommendationerna vid revisioneng av revisionen ›
Stadens ekonomi
Stadens ekonomi år 2019 har bibehållits stark. Stadens ekonomi år 2020 försvagas av coronavirusepidemin.
Läs mer om stadens ekonomi ›