Stadens ekonomi

Naisen sylissä on kynä ja vihko.

Beräknad lästid: 1 minut

Syftet med utvärderingen

Från och med 2023 grundar sig finansieringen för social-, hälsovårds- och räddningssektorn i välfärdsområdena och Helsingfors på icke-öronmärkta statsandelar, som bestäms behovsbaserat enligt invånarantal och vissa andra faktorer. Helsingfors stadsfullmäktige bibehöll befogenhet att besluta om fördelningen av finansieringen. I utvärderingen granskades kommun-Helsingfors och stadskoncernens ekonomiska ställning 2023 och utvecklingen av ekonomin sedan föregående år. Dessutom utvärderades huruvida målet för begränsning av ökningen av driftsutgifterna och målet för finansiering av investeringar enligt stadsstrategin har uppnåtts. Social-, hälsovårds- och räddningssektorns ekonomi granskades separat.

Slutsatser

Ekonomin för kommun-Helsingfors utföll bättre än förväntat. Ökningen av driftsutgifterna låg inom de gränser som fastställdes i stadsstrategin för 2021–2025. Även målet för verksamhetens och investeringarnas kassaflöde som anknyter till finansiering av investeringar utföll i linje med strategin. Strukturreformen av social-, hälsovårds- och räddningssektorn som verkställdes vid ingången av 2023 har haft endast en liten effekt på Helsingfors stads ekonomi mätt med nyckeltal.  Den långfristiga skulden har minskat, men hyresansvaren och ansvarsförbindelserna till koncernsammanslutningar som inte omfattas av balansen har ökat redan i flera år. Finansieringen för social-, hälsovårds- och räddningssektorn var i balans.

Var innehållet i den här artikeln nyttigt för dig?

Kommentera

Rajattu HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.