Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen ammatillisessa peruskoulutuksessa
Beräknad lästid: 2 minuter
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymyksenä oli, onko ammatillisessa peruskoulutuksessa tehostettu opiskelijan osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja täydentämistä strategiaohjelman 2013–2016 ja talousarvion 2016 mukaisesti. Tavoitteena oli luoda järjestelmä osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen, tehostaa maahanmuuttajien ulkomailla hankitun osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja täydentämistä sekä hyödyntää erilaisia ammatillisen koulutuksen osaamisen kartuttamisen muotoja.
Johtopäätökset
Osaamisen tunnistamista, tunnustamista ja täydentämistä on tehostettu strategiaohjelman ja talousarvion mukaisesti. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen järjestelmää on systematisoitu laatimalla prosessikaavioita ja ohjeita. Vuoden 2018 alusta alkaen kaikki Stadin ammattiopiston toimialat siirtyivät käyttämään samaa opiskelijahallinnon kokonaistietojärjestelmää, jolloin osaaminen tulee arvioiduksi aiempaa järjestelmällisemmin. Maahanmuuttajien osaamisen tunnistamista ja tunnustamista on tehostettu perustamalla Stadin osaamiskeskus, jonka toiminta alkoi elokuussa 2016. Osaamiskeskuksessa on räätälöity palveluita, tehty osaamiskartoituksia ja kehitetty palveluohjausta, jotta asiakkaat pääsevät sujuvammin tutkintoon johtavaan koulutukseen. Osaamisen tunnustamista on uudistettu ja helpotettu osaamistodistuksella, joka on otettu käyttöön muun muassa onnistuneeksi koetussa seinättömässä työpajatoiminnassa. Tehostamisen tulokset eivät vielä näy opintojen läpäisyn paranemisena. Syynä tähän saattaa olla opiskelijoiden opiskeluvalmiuksien heikkeneminen ja ongelmien lisääntyminen.
kasvatuksen ja koulutuksen toimialan tulee
- lisätä ja helpottaa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen käytäntöjä esimerkiksi seinätöntä työpajatoimintaa laajentamalla.
Kommentarer
Emppu Orava (not verified)
Thu, 13.06.2019 - 08:00
Osaamisen kirjaaminen
Osaamisen kirjaaminen käyttöön otetussa tietojärjestelmässä on vähintäänkin haastavaa. Ensinnäkin näyttöjä voidaan antaa suoritettavaksi kun on tunnistettu jonkinlaista osaamista olevan. Näyttöjen osia on käytännössä mahdotonta kirjata järjestelmään, käytännössä näytönosia on kielletty kirjaamista järjestelmään.
On lukuisia opintokokonaisuuksia joihin liittyy selkeitä kokonaisuuden osia joiden osaamista voisi oppia työssäoppimispaikoissa sekä näiden osaamista kuuluisi arvioida numerolla ilmaistuna asteikolla tyydyttävästä kiitettävään.
Nykyinen haparoiva sekä hajanainen arviointiohjeistus on sekä opiskelijoiden oikeusturvan vastainen että epäoikeuden mukainen.
Tietojärjestelmässä arvioidaan esimerkiksi eettisyyttä, mikä lienee filosofinen käsite jolla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi auton kytkimen huollon tai elektoniikkapiirilevyn testaamisen kanssa.
Kommentera