Social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden
Beräknad lästid: 1 minut
Syftet med utvärderingen
Utvärderingens huvudfråga var: Har social-, hälsovårds- och räddningssektorn förberett sig för störningssituationer och undantagsförhållanden på ändamålsenligt sätt? Frågan utreddes genom att utvärdera om social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskaps- och förberedelseplaner är ändamålsenliga, om de logistiska processerna för materialförsörjningen och kraft- och vattenförsörjningens beredskap för störningssituationer och undantagsförhållanden har ordnats på ändamålsenligt sätt samt om Helsingfors stads befolkningsskydd har ordnats på ändamålsenligt sätt.
Slutsatser
Social- och hälsovårdssektorn samt räddningssektorn har i huvudsak förberett sig för störningssituationer och undantagsförhållanden på ändamålsenligt sätt, men observationerna tyder på att beredskapen bör utvecklas även framöver. Social-, hälsovårds- och räddningssektorns beredskaps- och förberedelseplaner är i huvudsak ändamålsenliga. Efter reformen av social-, hälsovårds- och räddningsverksamheten var meningen att skapa en gemensam beredskapsplan för sektorn, men planen har senare slopats. Sannolikt kommer sektorns beredskapsplan att i framtiden bestå av en gemensam offentlig version för hela personalen och separata sekretessbelagda delar för vardera aktören.
social-, hälsovårds- och räddningssektorn ska
- säkerställa de nödvändiga personalresurserna för uppgifter inom beredskap och kontinuitetshantering.
- säkerställa att räddningssektorn regelbundet bedömer sin verksamhet med hjälp av Kommunförbundets och Försörjningsberedskapscentralens bedömningsmodell.
- säkerställa att skyddsrummens tömningsplaner är uppdaterade, så att tidsfristen för ibruktagande enligt räddningslagen kan uppnås.
stadskansliet och stadsmiljösektorn ska
- säkerställa att det gemensamma bergskyddsrummet på Handelshusgatan byggs i enlighet med planerna.
Kommentera