Social guidance for families with children

Kaksi lasta seisovat vastakkain ja pitävät toisiaan kädestä kiinni.

Estimated reading time 1 minute

The goal of the assessment

The assessment’s main question was whether the availability of social guidance for families with children has been improved and its activities developed in accordance with the strategy and budget objectives. Social guidance for families with children is early and low-threshold support for families with children under 17 years of age that is usually provided in the family’s home. Social guidance for families with children supports families with the challenges of parenting, relationships between family members, raising children, managing everyday life and problems with children’s schooling.

Conclusions

The assessment found that the availability of social guidance for families with children has been improved, and its activities have been developed in accordance with the City Strategy and budget objectives. However, the queues for the service have increased and the availability of skilled personnel has decreased. In addition, the service is referred clients who need more intensive services. Cooperation between services needs to be developed further. For example, in addition to the social guidance unit, service needs assessments are carried out by the unit for service needs assessment and support for families with children. Differing views on the scope, criteria and division of labour of these assessments have been found within the services. The staff have reported some overlap in the work of the various services. In addition, congestion and staff shortages in other services affect the opportunities for cooperation.

The Audit Committee concludes that

the Social Services, Health Care and Rescue Services Division should 

  • develop services for families with children as a whole, ensuring that clients have access to services that meet their service needs, such as neuropsychiatric coaching. 
  • ensure the availability of staff for services for families with children through adequate measures. 

the Social Services, Health Care and Rescue Services Division’s Family and Social Services Department should 

  • raise awareness of social guidance for families with children, especially for families with school-age children and those that speak a foreign language, so that families in need of support can apply for and access services at an early stage. 
  • clarify the division of labour in service needs assessments between social guidance for families with children, child welfare and family social work. 
  • ensure that social guidance for families with children can focus on core tasks despite development and organisational reforms.

Were the contents of this article useful to you?

Comments

Anonymous (not verified)

Mon, 04/29/2024 - 08:51

Rajapintatyöskentelyä ja moniammatillista yhteistyötä toimialojen välillä tulisi luovasti kehittää. Esimerkiksi varhaiskasvatus on hedelmällinen kenttä ennaltaehkäisevälle toiminalle, sillä se tavoittaa valtaosan suomalaisista lapsiperheistä. Oheen on helppo rakentaa uusia työmuotoja ja -käytäntöjä. Voisiko sosiaaliohjausta lisätä konkreettisesti sinne missä asiakkaat jo ovat? Asiakkaan tukemisessa tarvitaan usein moniammatillista työtä, yhtenäisiä tavoitteita ja ammattilaisten tiivistä yhteistyötä. Kuitenkin tiedämme, että lapsiperheitä ohjautuu matalan kynnyksen palveluihin suhteellisen vähän ja perheiden haasteet ovat ehtineet kehittyä hyvin moninaisiksi. Perheiden hyvinvointiin vaikuttavat tekijät heijastuvat vahvasti myös lasten hyvinvointiin. Tästä syystä ammattilaisten roolia perheen hyvinvoinnin edistämisessä sekä tuen tarpeen tunnistamisessa tulisi lisätä.

Varhaiskasvatuksen kuraattorin tehtäväkuvaa tulisi laajentaa koskemaan kaikkia varhaiskasvatusikäisiä. Kun perheet pääsevät ajoissa palveluiden piiriin heidän hyvinvointinsa lisääntyy ja syntyy taloudellisia säästöjä. Varhaiskasvatukseen nimetty palveluohjauksesta vastaava henkilö (kuraattori) selkeyttäisi lapsen ja perheen tuen tarpeen arviointia ja kokonaisvaltaisen tuen suunnittelua. Tämä lisäisi perheiden hyvinvointia ja hillitsisi myös kustannuksia.

On tärkeää, että hajautettuja palveluita koordinoi perheille tuttu työntekijä. Näin varmistetaan myös että, kaikki perheet saavat riittävästi tukea ja ohjautuvat ajoissa palveluihin, kynnys on matalampi, perheiden osallisuus kasvaa. Lasten ja perheiden hyvinvointi lisääntyy. Lisäksi työn kuormittavuus varhaiskasvatuksessa vähenee, kun opettaja keskittyy ensisijaisesti lasten kanssa tehtävään pedagogiseen työhön ja kuraattori perheiden palveluohjaukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön esimerkiksi sote-rajapinnassa. Kehittämällä tämänkaltaisia tehtävänkuvia, vahvistetaan myös sosionomien roolia varhaiskasvatuksessa heidän erityisosaamisensa tunnistaen. Näin vahvistuu myös yhteinen rajapinta sosiaali- ja terveystoimen ja kaskon välille. Kun ammattilaisilla on yhteinen tieto lapsen ja perheen asioista, jolloin asioita saadaan edistettyä vaikuttavammin.

Tämä voisi olla erityisen tehokas keino tavoittaa erityisesti vieraskieliset perheet, jotka ovat jo varhaiskasvatuksessa. Tämä tehostaisi varmasti sitä, että tukea tarvitsevat perheet saavat ajoissa tukea ja osaavat hakeutua palveluiden piiriin riittävän varhaisessa vaiheessa.

Anonymous (not verified)

Tue, 04/30/2024 - 08:08

Hei!

Kiitos kommentistasi arviointikertomussivustolle!

Ystävällisin terveisin,

Timo Cantell
Arviointipäällikkö
Tarkastusvirasto

Add new comment

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.