Socialhandledning för barnfamiljer

Kaksi lasta seisovat vastakkain ja pitävät toisiaan kädestä kiinni.

Beräknad lästid: 1 minut

Syftet med utvärderingen

Utvärderingens huvudfråga var: Har tillgången till socialhandledning för barnfamiljer förbättrats och verksamheten utvecklats i enlighet med målen i strategin och budgeten? Socialhandledning för barnfamiljer innebär tidigt stöd med låg tröskel för familjer med barn under 17 år, och arbetet utförs huvudsakligen i familjens hem. Socialhandledningen för barnfamiljer stöder familjer vid utmaningar i föräldraskapet, i frågor som gäller relationer mellan familjemedlemmar, barnuppfostran, kontroll över vardagen och problem med barnets skolgång.

Slutsatser

Utvärderingsobservationerna visar att tillgången till socialhandledning för barnfamiljer har förbättrats och verksamheten utvecklats i enlighet med målen i stadsstrategin och budgeten. Kön till tjänsten har dock blivit längre och tillgången på kompetent personal har försämrats. Dessutom hänvisas till tjänsten klienter som skulle behöva intensivare tjänster. Samarbetet mellan tjänsterna bör utvecklas vidare. Till exempel görs bedömningar av servicebehovet både vid barnskyddets enhet för bedömning av barnfamiljers service- och stödbehov och socialhandledningen för barnfamiljer, och tjänsterna har olika åsikter om omfattningen, kriterierna och arbetsfördelningen för bedömningarna. Enligt personalens erfarenhet utför de olika tjänsterna delvis överlappande arbete. Dessutom påverkas samarbetsmöjligheterna av överbelastning och personalbrist i andra tjänster.

Revisionsnämnden konstaterar att

social-, hälsovårds- och räddningssektorn ska 

  • utveckla tjänsterna för barnfamiljer som en helhet så att man tryggar klienternas tillgång till de tjänster som motsvarar deras servicebehov, såsom neuropsykiatrisk träning. 
  • genom tillräckliga åtgärder säkerställa att tillgången på personal inom tjänsterna för barnfamiljer är tryggad. 

familje- och socialservicen inom social-, hälsovårdsoch räddningssektorn ska 

  • öka medvetenheten om socialhandledningen för barnfamiljer särskilt bland främmandespråkiga familjer och familjer med barn i skolåldern, så att familjer som behöver stöd söker sig och får tillgång till tjänster i ett tidigt skede. 
  • förtydliga arbetsfördelningen för bedömningar av servicebehovet mellan socialhandledningen för barnfamiljer, barnskyddet och familjesocialarbetet. 
  • säkerställa att man inom socialhandledningen för barnfamiljer kan koncentrera sig på det grundläggande arbetet trots utvecklingsarbetet och organisationsändringarna.

Var innehållet i den här artikeln nyttigt för dig?

Kommentarer

Gäst (not verified)

Mon, 29.04.2024 - 08:51

Rajapintatyöskentelyä ja moniammatillista yhteistyötä toimialojen välillä tulisi luovasti kehittää. Esimerkiksi varhaiskasvatus on hedelmällinen kenttä ennaltaehkäisevälle toiminalle, sillä se tavoittaa valtaosan suomalaisista lapsiperheistä. Oheen on helppo rakentaa uusia työmuotoja ja -käytäntöjä. Voisiko sosiaaliohjausta lisätä konkreettisesti sinne missä asiakkaat jo ovat? Asiakkaan tukemisessa tarvitaan usein moniammatillista työtä, yhtenäisiä tavoitteita ja ammattilaisten tiivistä yhteistyötä. Kuitenkin tiedämme, että lapsiperheitä ohjautuu matalan kynnyksen palveluihin suhteellisen vähän ja perheiden haasteet ovat ehtineet kehittyä hyvin moninaisiksi. Perheiden hyvinvointiin vaikuttavat tekijät heijastuvat vahvasti myös lasten hyvinvointiin. Tästä syystä ammattilaisten roolia perheen hyvinvoinnin edistämisessä sekä tuen tarpeen tunnistamisessa tulisi lisätä.

Varhaiskasvatuksen kuraattorin tehtäväkuvaa tulisi laajentaa koskemaan kaikkia varhaiskasvatusikäisiä. Kun perheet pääsevät ajoissa palveluiden piiriin heidän hyvinvointinsa lisääntyy ja syntyy taloudellisia säästöjä. Varhaiskasvatukseen nimetty palveluohjauksesta vastaava henkilö (kuraattori) selkeyttäisi lapsen ja perheen tuen tarpeen arviointia ja kokonaisvaltaisen tuen suunnittelua. Tämä lisäisi perheiden hyvinvointia ja hillitsisi myös kustannuksia.

On tärkeää, että hajautettuja palveluita koordinoi perheille tuttu työntekijä. Näin varmistetaan myös että, kaikki perheet saavat riittävästi tukea ja ohjautuvat ajoissa palveluihin, kynnys on matalampi, perheiden osallisuus kasvaa. Lasten ja perheiden hyvinvointi lisääntyy. Lisäksi työn kuormittavuus varhaiskasvatuksessa vähenee, kun opettaja keskittyy ensisijaisesti lasten kanssa tehtävään pedagogiseen työhön ja kuraattori perheiden palveluohjaukseen ja moniammatilliseen yhteistyöhön esimerkiksi sote-rajapinnassa. Kehittämällä tämänkaltaisia tehtävänkuvia, vahvistetaan myös sosionomien roolia varhaiskasvatuksessa heidän erityisosaamisensa tunnistaen. Näin vahvistuu myös yhteinen rajapinta sosiaali- ja terveystoimen ja kaskon välille. Kun ammattilaisilla on yhteinen tieto lapsen ja perheen asioista, jolloin asioita saadaan edistettyä vaikuttavammin.

Tämä voisi olla erityisen tehokas keino tavoittaa erityisesti vieraskieliset perheet, jotka ovat jo varhaiskasvatuksessa. Tämä tehostaisi varmasti sitä, että tukea tarvitsevat perheet saavat ajoissa tukea ja osaavat hakeutua palveluiden piiriin riittävän varhaisessa vaiheessa.

Gäst (not verified)

Tue, 30.04.2024 - 08:08

Hei!

Kiitos kommentistasi arviointikertomussivustolle!

Ystävällisin terveisin,

Timo Cantell
Arviointipäällikkö
Tarkastusvirasto

Kommentera

Rajattu HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.