Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus

Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia

Arvioinnin tavoite

Arvioinnin pääkysymyksenä oli, ovatko kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus ja kaupungin toimintamalli kehittyneet johtamisjärjestelmä- ja organisaatiouudistuksen ja kaupunkistrategian tavoitteiden mukaisesti. Arvioinnissa oli useita osakysymyksiä liittyen esimerkiksi kaupunkikokonaisuuden ohjattavuuteen ja päätöksenteon nopeutumiseen. Lisäksi selvitettiin, onko virkamiesjohdon, pormestarin, apulaispormestareiden ja kaupunginkanslian välinen työnjako selkeä.

Johtopäätökset

Toimialojen ohjaus ja kaupungin toimintamalli ovat osittain kehittyneet johtamisjärjestelmä- ja organisaatiouudistuksen tavoitteiden mukaisesti. Parhaiten on toteutunut tavoite kaupunkikokonaisuuden paremmasta ohjattavuudesta. Erityisesti kaupungin johtoryhmätyöskentelyn koetaan parantaneen ohjausta. Toimialojen näkökulmasta ohjauksesta on tullut hajanaisempaa, kun ohjausta tulee pormestarilta ja apulaispormestarilta, heidän avustajiltaan sekä erilaisilta ohjausryhmiltä. Varsinkin apulaispormestarin roolin koetaan olevan epäselvä. Läpinäkyvä viestintä toimialan henkilöstölle apulaispormestarin ja toimialajohdon työnjaosta selkeyttäisi asiaa.

Hallintosäännössä kansliapäällikölle määritelty vahva rooli vaatii hyvin paljon, kun yhden henkilön työpäivät täyttyisivät jo pelkästään kaupunginkanslian johtamisesta. Vaikuttaa siltä, että kansliapäällikön tehtävät hallintosäännössä on kirjoitettu vahvalle johtajalle, mutta käytännössä kansliapäällikön roolista ei ole muodostunut vastavoimaa pormestarille.

Toimialojen näkökulmasta kaupunginkanslian osastot ovat siiloutuneita. Ongelmaksi koetaan myös se, että kaupunginkanslia laatii linjauksia toteutettavaksi toimialoille, mutta ei riittävästi ota toimialoja mukaan yhteiseen valmisteluun. Lisäksi toimialoilla koetaan, ettei kaupunginkansliassa riittävästi ymmärretä toimialojen arkea.

Lautakunta toteaa, että

apulaispormestareiden ja toimialajohtajien tulee

• selventää toimialansa henkilöstölle apulaispormestarin ja toimialajohdon välinen työnjako.

kaupunginhallituksen tulee

• arvioida kansliapäällikölle hallintosäännössä määriteltyjen tehtävien tarkoituksenmukaisuus.

kaupunginkanslian tulee

• parantaa osastojensa välistä koordinaatiota.

• osallistaa toimialat kaupunkiyhteisten linjausten valmisteluun riittävän aikaisessa vaiheessa.

• parantaa kaupunginkanslian ja toimialojen välistä vuoropuhelua osallistumalla ja tutustumalla enemmän toimialojen toimintaan.

Oliko tämän artikkelin sisältö sinulle hyödyllinen?

Kommentit

Tuomo Valokainen (ei varmistettu)

Ke, 22.04.2020 - 12:48

Apulaispormestari. Tämä käsite on monille kansalaisille täysin etäinen ja outo käsite, joka ei tue kaupunkilaisten jokapäiväisiä tarpeita. Pitkään on ollut Pormestari ja Apulaispormestari, joihin ei kuitenkaa saa yhteyttä mitenkään. Miksi tällaiset virat on -ei tiedetä.

Lisää uusi kommentti

Rajattu HTML

  • Sallitut HTML-tagit: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.