Suurten liikennehankkeiden toteuttaminen
Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymyksenä oli, onko suuria liikennehankkeita toteutettu siten, että hankkeilla on ollut edellytykset pysyä aikataulussa ja budjetissa. Arviointikohteina olivat Raide-Jokeri-hankkeen suunnittelu ja hallinnointi, Kruunusillat-hankkeen alkuvaiheen suunnittelu ja hallinnointi sekä Jokeri 2 -bussilinjaan kuuluvan Paloheinän joukko-liikennetunnelin aikataulun ja kustannusarvion toteutuminen.
Johtopäätökset
Kaikkia arvioituja suuria liikennehankkeita ei ole täysin toteutettu siten, että niillä olisi edellytykset pysyä aikataulussa ja budjetissa. Syinä tähän näyttävät olevan hankesuunnitelmien kustannusarvioiden perustuminen yleisen tason suunnitelmiin, joissa kustannuslaskennan lähtötiedot ovat epätarkkoja, sekä hankesuunnitelman ja toteutuksen välinen pitkä aikaväli. Kaupunkiympäristön toimialalla ei ole vielä työkaluja liikennehankkeiden kustannusten ja aikataulujen seurantaan. Raide-Jokerin kustannusarvio nousi 40 prosenttia kolmessa vuodessa. Alkuvaiheen suunnitteluun panostamalla kustannusarviosta olisi voitu saada alun perin tarkempi. Raide-Jokeri-hankkeen allianssin kehitysvaiheessa laskettu kustannusarvio perustuu huomattavasti tarkempiin lähtötietoihin kuin hankepäätöksen aikainen kustannusarvio, minkä vuoksi uudessa tavoitehinnassa on mahdollista pysyä. Kruunusillat-hankkeen pitkien suunnittelu- ja toteutusaikojen, hankkeen ainutlaatuisuuden ja tiukkojen ympäristölupien vuoksi on melko todennäköistä, että kustannusarviota joudutaan korottamaan. Paloheinän joukkoliikennetunnelin toteutus oli onnistunut. Sen mahdollistivat riittävät lähtötiedot ja resurssit, pitkä suunnittelujakso, toimijoiden yhteistyö, tunnelin sijainti ja hankkeen aikainen reagointi suunnitelmissa oleviin kustannusratkaisuihin.
kaupunkiympäristön toimialan tulee
• järjestää liikennehankkeiden kustannusten ja aikataulujen seuranta suunnittelun käynnistymisestä hankkeen valmistumiseen saakka.
kaupunkiympäristön toimialan ja liikenneliikelaitoksen tulee
• varmistaa suurten liikennehankkeiden pysyminen aikataulussa ja budjetissa erityisesti parantamalla hankkeiden alkuvaiheen suunnitteluprosessia sekä investoimalla riittävästi jo suunnitteluvaiheessa.
• selvittää, voidaanko suurten liikenneinvestointihankkeiden alkuvaiheen hankesuunnitelmien yhteydessä esittää päätöksentekoa varten arviota siitä, millä todennäköisyydellä hankkeen budjetti ja aikataulu tulevat toteutumaan.
Lisää uusi kommentti