Perusopetuksen yhteisöllinen oppilashuolto
Tämän artikkelin lukeminen kestää noin 2 minuuttia
Arvioinnin tavoite
Arvioinnin pääkysymys oli, onko Helsingin peruskoulujen yhteisöllinen oppilashuolto oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaista. Tätä arvioitiin selvittämällä, onko yhteisöllisessä oppilashuollossa huomioitu lain mukainen ennaltaehkäisevä toiminta, onko yhteisölliselle oppilashuollolle asetettu seurantamenetelmiä ja ovatko oppilashuollon kuraattori- ja psykologiresurssit säännösten mukaiset.
Johtopäätökset
Perusopetuksen yhteisöllinen oppilashuolto on pääosin oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaista, mutta oppilaiden oikeus saada oppilashuollon psykologi- ja kuraattoripalveluja ei toteutunut lain määräajassa. Yhteisöllisen oppilashuollon suunnitelmallisuutta sekä yhteistyötä opetustoimen ja sosiaali- ja terveystoimen monialaisena yhteistyönä on lisätty. Oppilashuoltoa on seurattu lain mukaisesti omavalvonnalla. Huoltajien osallistuminen oppilashuoltoryhmän kokouksiin toteutui vain noin kolmanneksessa kouluista. Oppilaiden hyvinvoinnin koulukohtainen seuranta ei kattanut kaikkia kouluja.
Kaupungin oppilashuolto tarjoaa kuraattori- ja psykologipalveluita kaupungin ylläpitämien koulujen lisäksi myös yksityisten ja valtion ylläpitämille kouluille, mutta kuraattorien ja psykologien työmäärän jakautumisesta opetuksen eri ylläpitäjien kesken ei ollut saatavilla tietoa.
kasvatuksen ja koulutuksen toimialan perusopetuksen oppilashuollon tulee
◼ varmistaa, että oppilaat saavat psykologi- ja kuraattoripalveluja lain mukaisessa määräajassa.
◼ varmistaa, että koulut kutsuvat huoltajat mukaan koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän kokoukseen vähintään kerran lukukaudessa.
◼ varmistaa, että koulut seuraavat säännöllisesti oppilaiden hyvinvointia yhtenäisellä ja vertailukelpoisella tavalla.
◼ seurata kuraattori- ja psykologimitoituksen toteutumista dokumentoidusti.
Lisää uusi kommentti