Kaupunki
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Talousarvion 2023 sitovista toiminnan tavoitteista toteutui 58 prosenttia ja niitä kuvaavista mittareista 60 prosenttia.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Konsernille asetetut tavoitteet
Tytäryhteisöille asetetaan tavoitteita omistajastrategioissa. Tavoitteiden toteutumista on kuitenkin vaikeaa arvioida tavoitteiden epämääräisen asettamisen vuoksi.
Lue lisää konsernille asetetuista tavoitteista ›
Kaupungin talous
Vuosi 2023 oli ensimmäinen, jolloin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen menot ja tulot eivät enää ole osa kaupungin itse rahoittamaa taloutta. Rakenneuudistus ei juurikaan vaikuttanut Helsingin kaupungin talouden tilaan tunnusluvuilla mitattuna.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›
Kirjastojen vetovoimaisuus ja lukemisen edistäminen
Kävijät ovat löytäneet takaisin kirjastoihin koronapandemian jälkeen vuonna 2023, sillä kirjastokäyntien määrä on kasvanut vuosiin 2020–2022 verrattuna. Alakoululaisten kirjastovierailut toteutuvat kattavasti, mutta yläkoululaiset ja toisen asteen opiskelijat tavoitetaan heikommin.
Lue lisää kirjastojen vetovoimaisuudesta ja lukutaidon edistämisestä ›
Kaupunkiuudistuksen eteneminen
Kaupunkiuudistus on vasta alussa, ja toistaiseksi alueilla on toteutettu melko pieniä toimenpiteitä. Kaupunkiuudistuksen tavoitteita on kuitenkin pyritty edistämään.
Lue lisää kaupunkiuudistuksen etenemisestä ›
Kävely- ja pyöräväylien talvikunnossapito
Talvipyöräilyyn tyytyväisten osuutta ei ole saatu kasvatettua. Kävelyväylien talviolosuhteiden parantamisen toimenpiteet ovat vasta alkamassa. Talvikunnossapidon huomioiminen jo maankäytön ratkaisuissa mahdollistaisi toimivamman lumen käsittelyn.
Lue lisää kävely- ja pyöräväylien talvikunnossapidosta ›
Kaupungin edunvalvonta talouden näkökulmasta
Pormestarimallin myötä kaupungin kansallinen edunvalvonta on kehittynyt kahden viimeisen strategiakauden aikana.
Lue lisää kaupungin edunvalvonnasta ›
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2021 arviointikertomuksen suosituksista 94 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2021 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönotto
Henkilöstö- ja palkkahallintojärjestelmä Sarastian käyttöönotossa epäonnistuttiin usealla eri osa-alueella. Puutteita oli johtamisessa, toimintamalleissa, osaamisessa ja järjestelmän suorituskyvyssä. Käyttöönottoon ja erityisesti muutoksen johtamiseen ei panostettu riittävästi.
Lue lisää Sarastian käyttöönotosta ›
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2020 arviointikertomuksen suosituksista 90 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2020 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Turvallisuus kaupungin eri osissa
Nuorten rikokset ovat pysyneet määrällisesti melko samalla tasolla viime vuosien aikana. Nuorten tekemät henkilöihin kohdistuvat vakavat rikokset ovat kuitenkin kasvussa. Toisaalta häiriökäyttäytymistä ja ilkivaltaa koskevissa poliisin hälytystehtävissä on ollut selkeää laskua.
Lue lisää turvallisuudesta kaupungin eri osissa ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovista toiminnan tavoitteista toteutui 42 prosenttia. Tavoitteiden toteutumista kuvaavista mittareista toteutui 58 prosenttia. Koronapandemia vaikutti vielä varsinkin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan tavoitteiden toteutumiseen.
Lue lisää vuoden 2022 sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2019 antamat suositukset johtivat useimmiten toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2019 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovista toiminnan tavoitteista toteutui 51 prosenttia. Koronapandemian jatkuminen on vaikuttanut etenkin kasvatuksen ja koulutuksen sekä sosiaali- ja terveystoimialan tavoitteiden toteutumattomuuteen.
Lue lisää vuoden 2021 sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2018 antamat suositukset johtivat useimmiten toimenpiteisiin.
Lue lisää suositusten toteutumisesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovista toiminnan tavoitteista toteutui 56 prosenttia. Tavoitteet toteutuivat parhaiten keskushallinnossa ja kaupunkiympäristön toimialalla.
Lue lisää sitovien toiminnan tavoitteiden toteutumisesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla ja keskushallinnossa. Tytäryhteisöjen tavoitteista toteutumatta jäi muun muassa Stadion-säätiön tavoite Olympiastadionin perusparannus- ja uudistamishankkeen etenemisestä kustannusarviossa ja aikataulussa.
Lue lisää sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2017 antamat suositukset johtivat toimenpiteisiin, lukuun ottamatta omistajaohjauksen kaksoisrooleja koskeneita suosituksia.
Lue lisää suositusten vaikuttavuudesta ›
Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus
Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›
Digitaalisten asiointipalvelujen laatu
Helsingin digitaalisten asiointipalvelujen laatu on pääosin hyvä, kun sitä verrataan valtakunnalliseen digitaalisten asiointipalvelujen laatukriteeristöön. Palvelujen löydettävyydessä ja sujuvuudessa on kuitenkin kehitettävää.
Lue lisää digitaalisten asiointipalvelujen arvioinnista ›
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2016 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Lue lisää suositusten vaikuttavuuden arvioinnista ›
Tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seuranta
Tilintarkastuksen havainnoista osa on toistuvia. Esimerkiksi muistiotositteisiin ja tase-erittelyihin liittyviä suosituksia on toteutettu puutteellisesti.
Lue lisää tilintarkastuksen johdosta annettujen suositusten seurannasta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovat toiminnan tavoitteet toteutuivat parhaiten kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalla.
Lue lisää sitovien tavoitteiden arvioinnista ›
Ulkomaisten investointien, yritysten ja osaajien houkuttelu
Helsinki houkuttelee ulkomaisia investointeja. Osaajien houkuttelu on laajamittaisemmin vasta käynnistymässä.
Lue lisää ulkomaisten investointien, yritysten ja osaajien houkuttelusta ›
Ostopalvelujen laatu ja sopimusten hallinta
Kilpailutettujen tukipalvelujen laatu pystyttiin useimmiten turvaamaan laadunvalvonnan ja sopimuksen seurannan avulla, vaikka puutteitakin esiintyi.
Lue lisää ostopalvelujen laadusta ›
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2015 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.
Sitovien toiminnan tavoitteiden arviointi
Sitovien tavoitteiden toteutuminen vaihteli toimialoittain.
Hankintojen ohjaus
Hankintoja tekevien perehdytykseen ja jatkuvaan koulutukseen sekä työnjaon ja ohjeistuksen selkeyttämiseen on tarvetta.
Tavoitteena Suomen yritysmyönteisin kaupunki
Yritysmyönteisyyttä tukevista strategian toimenpiteistä pääosa on toteutettu. Yritysmyönteisyydessä on kuitenkin parannettavaa.
Kaupunkimarkkinointi ja matkailun kehittäminen
Kaupunkimarkkinointia ja matkailua on kehitetty pääosin strategian mukaisesti. Kaupungin myöntämät tuet suurtapahtumille eivät ole läpinäkyviä eikä niiden myöntäminen yhtenäistä.
Avoimen datan julkaiseminen ja hyödyntäminen
Avoimen datan julkaisemista on lisätty, mutta saatuja hyötyjä on vaikea osoittaa.
Strategiaohjelman 2013-2016 toteuttaminen
Kaupungin strategiaohjelman toteuttamisesta on vaikea saada kokonaiskuvaa.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi
Virastojen ja liikelaitosten 82 sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta toteutui 73.
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2014 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty lähes poikkeuksetta.
Designpääkaupunkihankkeen 2012 onnistuminen
Helsingin tunnettuus vahvistui designvuonna, koska medianäkyvyys oli kansallisesti ja kansainvälisesti poikkeuksellisen suurta.
Yhteistyön välttäminen veroparatiisikytkentöjä omaavien yritysten kanssa
Käytännössä kaupungin mahdollisuudet yhteistyön välttämiseksi ovat vähäiset.
Virastojen tietojärjestelmähankkeet
Hyötyjen etukäteisarviointi oli tehty perusteellisesti vain euromääräisesti suurimmassa hankkeessa.
Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa
Virastojen ja laitosten hankinta- ja kilpailuttamisosaamisen taso palveluhankinnoissa on strategiakaudella jonkin verran parantunut.
Tilojen käyttöön liittyvien strategisten tavoitteiden toteutuminen ja palveluverkon sopeuttaminen
Hallintokuntien oma tilankäytön optimointi ei vielä näy hyötyinä kaupunkitasolla.
Sitovien toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden arviointi
Hallintokunnille asetetuista, vuoden 2013 talousarvion sitovista toiminnallisista tavoitteista toteutui tarkastuslautakunnan arvion mukaan 80 prosenttia.
Tarkastuslautakunnan esittämien suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan arviointikertomuksessa esittämien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty ja niiden havaittavissa olevat vaikutukset ovat olleet myönteisiä.
Toimialarajat ylittävien palveluprosessien toteutuminen
Poikkihallinnolliset prosessit ovat hyvin eri vaiheessa ja niiden kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja aikaa yhteisen näkemyksen muodostamiseen.
Sähköinen asiointi
Kaupungin strategiaohjelmien tavoitteet sähköisen asioinnin lisäämisestä ja palvelun saatavuuden parantamisesta ovat toteutuneet hyvin.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi
Vuoden 2014 talousarvion sitovista toiminnallisista tavoitteista toteutui tarkastuslautakunnan arvion mukaan 83 prosenttia.
Tilivelvollisten velvollisuus ryhtyä toimenpiteisiin tilintarkastuksen suositusten johdosta
Tilintarkastaja on kiinnittänyt huomiota taloushallinnon sovelluksessa eli Laske-järjestelmässä ja hankintojen sekä päätöksenteon muotoseikoissa ilmenneisiin ongelmiin.
Tarkastuslautakunnan esittämien suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuoden 2012 arviointikertomuksessa esittämien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty ja niiden havaittavissa olevat vaikutukset ovat olleet myönteisiä.
Innovaatiorahaston tuloksellisuus
Innovaatiorahaston rahoittamien hankkeiden tuloksellisuutta on vaikea osoittaa.
Tuloksellisuuden mittaaminen
Tuloksellisuuden mittaaminen virastotasolla on monipuolista, mutta vaikuttavuuden mittaamisessa on selvästi kehitettävää.
Harmaan talouden torjunta
Kaupunki on onnistunut hyvin harmaan talouden torjunnassa niillä keinoilla, joita sillä on käytettävissään.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi
Virastojen ja liikelaitosten 88 sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta toteutui 75.
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Vuoden 2013 arviointikertomuksessa esitettyjen suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on pääosin ryhdytty.