Keskushallinto
Kaupungin talous
Vuosi 2023 oli ensimmäinen, jolloin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen menot ja tulot eivät enää ole osa kaupungin itse rahoittamaa taloutta. Rakenneuudistus ei juurikaan vaikuttanut Helsingin kaupungin talouden tilaan tunnusluvuilla mitattuna.
Lue lisää kaupungin taloudesta ›
Kaupunkiuudistuksen eteneminen
Kaupunkiuudistus on vasta alussa, ja toistaiseksi alueilla on toteutettu melko pieniä toimenpiteitä. Kaupunkiuudistuksen tavoitteita on kuitenkin pyritty edistämään.
Lue lisää kaupunkiuudistuksen etenemisestä ›
Kaupungin edunvalvonta talouden näkökulmasta
Pormestarimallin myötä kaupungin kansallinen edunvalvonta on kehittynyt kahden viimeisen strategiakauden aikana.
Lue lisää kaupungin edunvalvonnasta ›
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2021 arviointikertomuksen suosituksista 94 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2021 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Kaupungin digitaalinen turvallisuus
Kaupunki on varautunut digiturvallisuusriskeihin, mutta varautumista on edelleen tarve parantaa. Esimerkiksi digitaalisen turvallisuuden organisoinnissa on vielä kehitettävää.
Lue lisää kaupungin digitaalisesta turvallisuudesta ›
Yritysmyönteisyys ja yhteistyö yritysten kanssa
Kaupunginkanslian elinkeino-osaston vastuulla olevat yritysmyönteisyyden toimenpiteet ovat pääosin onnistuneet hyvin. Tulevaisuudessa yritysmyönteisyyden ja yritysyhteistyön kehittäminen vaatii panostuksia koko kaupunkiorganisaatiolta ja erityisesti elinkeino-osastolta.
Lue lisää yritysmyönteisyydestä ja yhteistyöstä yritysten kanssa ›
Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus
Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›
Hankintojen ohjaus
Hankintoja tekevien perehdytykseen ja jatkuvaan koulutukseen sekä työnjaon ja ohjeistuksen selkeyttämiseen on tarvetta.
Toimitilojen käytön tehostaminen
Kokonaistoimitilojen määrä on kasvanut strategiakaudella, vaikka tilankäyttöä palveluissa on tehostettu.
Kaupunkimarkkinointi ja matkailun kehittäminen
Kaupunkimarkkinointia ja matkailua on kehitetty pääosin strategian mukaisesti. Kaupungin myöntämät tuet suurtapahtumille eivät ole läpinäkyviä eikä niiden myöntäminen yhtenäistä.
Sukupuolten tasa-arvon edistäminen lasten ja nuorten palveluissa
Varhaiskasvatuksessa, nuorisotoimessa sekä koulutus- ja nuorisotakuun palveluissa on toteutettu tasa-arvosuunnitelman toimenpiteitä. Liikuntavirastossa sukupuolten tasa-arvotyö on ollut vähäistä.
Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n omistajaohjaus
Helen Oy:n ja Helsingin Satama Oy:n omistamisen tarkoitusta ei ole määritelty.
Tilinpäätösraportoinnin antama kuva tuloksellisuudesta
Tilinpäätös ei anna monipuolista ja kattavaa kuvaa siitä, onko toiminta taloudellista, tuottavaa, vaikuttavaa ja laadukasta.
Avoimen datan julkaiseminen ja hyödyntäminen
Avoimen datan julkaisemista on lisätty, mutta saatuja hyötyjä on vaikea osoittaa.
Strategiaohjelman 2013-2016 toteuttaminen
Kaupungin strategiaohjelman toteuttamisesta on vaikea saada kokonaiskuvaa.
Sitovien toiminnallisten tavoitteiden arviointi
Virastojen ja liikelaitosten 82 sitovasta toiminnallisesta tavoitteesta toteutui 73.
Suositusten vaikuttavuuden arviointi
Tarkastuslautakunnan vuonna 2014 antamien suositusten mukaisiin toimenpiteisiin on ryhdytty lähes poikkeuksetta.
Toimenpiteet valtuutettujen aloitteiden ja toivomusponsien johdosta
Valtuutettujen mahdollisuutta tehdä aloitteita ja toivomusponsia ei voida pitää kovin merkittävänä tapana vaikuttaa kaupungin toimintaan.
Helsingin järjestöavustusten jakoperiaatteiden toteutuminen
Virastot noudattavat kaupungin linjauksia ja yleisohjetta avustusten myöntämisessä.
Kaupungin taloudellinen tuki tytäryhteisöille
Asumiseen liittyvä panostus on erittäin merkittävä: vuonna 2013 tytäryhteisöille myönnetyistä lainoista 421,9 miljoonaa euroa liittyi asumiseen.
Virastojen tietojärjestelmähankkeet
Hyötyjen etukäteisarviointi oli tehty perusteellisesti vain euromääräisesti suurimmassa hankkeessa.
Hankinta- ja kilpailuttamisosaaminen palveluhankinnoissa
Virastojen ja laitosten hankinta- ja kilpailuttamisosaamisen taso palveluhankinnoissa on strategiakaudella jonkin verran parantunut.
Toimialarajat ylittävien palveluprosessien toteutuminen
Poikkihallinnolliset prosessit ovat hyvin eri vaiheessa ja niiden kehittäminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja aikaa yhteisen näkemyksen muodostamiseen.
Liiketoiminnan edistämisen toimenpiteiden toteutuminen
Kaikkia strategiakauden 2013–2016 liiketoiminnan edistämiseen liittyviä toimenpiteitä on ryhdytty toteuttamaan jossain määrin.
Sähköinen asiointi
Kaupungin strategiaohjelmien tavoitteet sähköisen asioinnin lisäämisestä ja palvelun saatavuuden parantamisesta ovat toteutuneet hyvin.
Innovaatiorahaston tuloksellisuus
Innovaatiorahaston rahoittamien hankkeiden tuloksellisuutta on vaikea osoittaa.
Maahanmuuttajanuorten suomen kielen opetus ammatillisessa koulutuksessa, työkokeilussa ja palkkatukityössä
Maahanmuutto ja monimuotoisuus Helsingissä 2013–2016 toimenpideohjelman toimenpiteitä on pääosin toteutettu.
Normaaliolojen häiriötilanteisiin varautuminen
Kaupunki on varautunut pääsääntöisesti riittävästi palvelutoimintojen jatkuvuuden turvaamiseen erilaisissa normaaliolojen häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Konsernin tytäryhteisöihin liittyvien strategian toimenpiteiden toteutuminen
Toimenpiteitä on toteutettu melko kattavasti, mutta monet niistä vaativat vielä kehittämistä ja toimeenpanoa kuluvan strategiakauden aikana.
Harmaan talouden torjunta
Kaupunki on onnistunut hyvin harmaan talouden torjunnassa niillä keinoilla, joita sillä on käytettävissään.