Sosiaali- ja terveystoimiala 2022 asti
Suositusten vaikuttavuus
Vuoden 2020 arviointikertomuksen suosituksista 90 prosentin kohdalla on ryhdytty toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2020 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Toisen asteen opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on tehty paljon toimenpiteitä opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseksi ja yhteisöllisyyden lisäämiseksi. Opiskeluhuollon psykologin palveluihin ei kuitenkaan pääse helposti, ja jatkohoitoon on jonoa.
Lue lisää toisen asteen opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämisestä ›
Suositusten vaikuttavuus
Tarkastuslautakunnan vuonna 2019 antamat suositukset johtivat useimmiten toimenpiteisiin.
Lue lisää vuoden 2019 arviointikertomuksen suositusten vaikuttavuudesta ›
Sitovien tavoitteiden toteutuminen
Sitovista toiminnan tavoitteista toteutui 51 prosenttia. Koronapandemian jatkuminen on vaikuttanut etenkin kasvatuksen ja koulutuksen sekä sosiaali- ja terveystoimialan tavoitteiden toteutumattomuuteen.
Lue lisää vuoden 2021 sitovien tavoitteiden toteutumisesta ›
Lastensuojelun avohuollon palvelujen riittävyys
Lastensuojelun avohuollon palvelujen työntekijämitoitus on lain mukaan riittävällä tasolla, mutta perheiden lisääntyneiden haasteiden takia asiakkaiden tarpeisiin ei aina pystytä vastaamaan.
Lue lisää lastensuojelun avohuollon riittävyydestä ›
Ikääntyneiden kotihoito
Kotihoitoa on pyritty kehittämään viime vuosina, mutta useimmat tavoitteet ovat jääneet toteutumatta. Henkilöstöpula on kotihoidon suurin ongelma. Kielellinen yhdenvertaisuus ei toteudu ruotsinkielisen hoitohenkilöstön puutteen vuoksi.
Lue lisää iäkkäiden kotihoidon riittävyydestä ›
Mielenterveyskuntoutujan polku sairaalahoidosta asumiseen
Kaupunki on pyrkinyt edistämään mielenterveyskuntoutujien pääsyä asumispalveluihin muuttamalla Auroran sairaalan kuntoutuspsykiatrian osastoja asumisyksiköiksi ja lisäämällä asumispalveluiden palveluvalikoimaa ostopalveluiden kilpailutuksessa. Jonottajien määrä asumispalveluun ei kuitenkaan ole käytännössä pienentynyt.
Lue lisää mielenterveyskuntoutujan asumispolusta ›
Iäkäs potilas päivystyksessä
Kotihoidossa ja palveluasumisessa on otettu käyttöön päivystystilanteiden opas ja Liikkuva hoitaja -palvelu, mutta niitä ei vielä hyödynnetä täysimääräisesti. Sairaalasta kotiuttamiseen liittyvää yhteistyötä tulisi tiivistää.
Lue lisää iäkkäistä päivystyksessä ›
Lastensuojelun sijaishuollon riittävyys
Lastensuojelussa on haasteita vastata sijaishuollon kasvaneeseen tarpeeseen perhehoidolla sekä erityis- ja vaativan tason laitoshoidolla.
Lue lisää lastensuojelun sijaishuollosta ›
Kiireettömään hoitoon pääsy terveysasemilla
Kiireettömään hoitoon pääsy toteutuu terveysasemilla pääasiassa lain mukaisessa määräajassa, mutta ei kuitenkaan Helsingin omien tavoitteiden mukaisesti eikä yhdenvertaisella tavalla.
Lue lisää kiireettömään hoitoon pääsystä ›
Ympäristöpoliittisten tavoitteiden toteutuminen hankinnoissa
Helsingin kaupungin hankinnoissa ei ole onnistuttu täysin saavuttamaan kaupunginvaltuuston vuonna 2012 asettamia ympäristöpoliittisia tavoitteita. Vaikka useissa ympäristövaikutuksiltaan merkittävissä hankinnoissa ympäristökriteereitä on asetettu aiemminkin, laajemmin kehittämistä on alettu tehdä vasta viime vuosina Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelman myötä.
Lue lisää ympäristöpoliittisten tavoitteiden toteutumisesta hankinnoissa ›
Päihteiden käyttäjien palvelut
Sosiaali- ja terveystoimiala on kehittänyt päihteiden käyttäjien hoitoa ja päihdehaittoja vähentäviä palveluita sekä madaltanut palveluihin pääsyn kynnystä. Yhteistyössä muiden toimijoiden, erityisesti lastensuojelun palveluiden, kanssa on kehitettävää.
Lue lisää päihdepalvelujen arvioinnista ›
Tilankäytön tehostamisen vaikutukset
Tilankäytön tehostamisesta ja siihen tähtäävien toimintatapojen uudistamisesta on saatu vaihtelevia tuloksia kaupungin eri palveluissa. Asiakkaiden ja henkilöstön näkemysten ottaminen huomioon on kuitenkin havaittu tärkeäksi tilauudistuksissa.
Lue lisää tilankäytön tehostamisen vaikutuksista ›
Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut
Terveydenhuollon sähköiset asiointipalvelut ovat laadukkaita, mutta kaikki kuntalaiset eivät pysty käyttämään niitä. Siksi perinteisten palvelukanavien käyttö tulee mahdollistaa tulevaisuudessakin.
Lue lisää terveydenhuollon sähköisistä asiointipalveluista ›
Kaupunginkanslian, pormestarin ja apulaispormestareiden toimialoille antama ohjaus
Uuden johtamisjärjestelmän ja toimialamallin myötä kaupunkikokonaisuuden ohjattavuus on parantunut. Ohjauksesta on kuitenkin samalla tullut hajanaisempaa, ja on syntynyt epäselvyyttä siitä, kuka ohjaa mitäkin asiaa.
Lue lisää johtamisjärjestelmäuudistuksen arvioinnista ›
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvonta
Vanhusten ympärivuorokautisen hoidon laadunvalvontaa voidaan pitää tyydyttävänä kaupungin omassa tuotannossa ja riittävänä ostopalveluissa.
Lue lisää vanhusten hoidon laadunvalvonnasta ›
Suun terveydenhuollon saatavuus ja tuloksellisuus
Helsingin kaupungin suun terveydenhuolto on laadukasta, mutta hoitoon pääsy on ollut vaikeaa erityisesti yhteydensaannin ongelmien ja kiireettömien aikojen puutteen vuoksi.
Lue lisää suun terveydenhuollon arvioinnista ›
Yhteistyö ja moniammatillisuus perhekeskuksissa
Perhekeskusmalli on lisännyt eri ammattilaisten välistä yhteistyötä tavoitteiden mukaisesti. Perhekeskustyö on vasta alussa useilla Helsingin alueilla ja kehittämistarpeita on edelleen.
Lue lisää perhekeskusarvioinnista ›
Toimeentulotuen siirto Kelaan
Asiakkaiden asema on osin parantunut perustoimeentulotuen Kela-siirrossa, mutta myös väliinputoajia löytyy.
Lue lisää toimeentulotuen Kela-siirron arvioinnista ›
Lasten ja nuorten pääsy mielenterveyspalvelujen piiriin
Kaupungin tulisi järjestää lasten ja nuorten lieviä ja keskivaikeita mielenterveysongelmia arvioiva ja hoitava yksikkö, sillä matalan kynnyksen palveluissa ei kyetä hoitamaan kaikkia, eivätkä useat ongelmat edellytä erikoissairaanhoitoa.
Lue lisää lasten ja nuorten mielenterveyspalvelujen arvioinnista ›
Lasten ja nuorten pääsy kuntoutusterapioiden piiriin
Lasten ja nuorten kuntoutuspalveluissa toiminta- ja puheterapiaa ei ole riittävästi. Kaupungilta puuttuu neuropsykologisen kuntoutuksen asiantuntemus.
Lue lisää lasten ja nuorten pääsystä kuntoutusterapioiden piiriin ›
Omaishoitoa tukevien palveluiden laatu ja riittävyys
Omaishoitoa tukevat palvelut ovat monipuolisia, mutta palvelutarjontaa ei hyödynnetä täysimääräisesti. Palvelujen laadussa omaishoitajan lakisääteisen vapaan aikana on parannettavaa.
Lue lisää omaishoitoa tukevista palveluista ›
Ostopalvelujen laatu ja sopimusten hallinta
Kilpailutettujen tukipalvelujen laatu pystyttiin useimmiten turvaamaan laadunvalvonnan ja sopimuksen seurannan avulla, vaikka puutteitakin esiintyi.
Lue lisää ostopalvelujen laadusta ›
Hankintojen ohjaus
Hankintoja tekevien perehdytykseen ja jatkuvaan koulutukseen sekä työnjaon ja ohjeistuksen selkeyttämiseen on tarvetta.
Asunnottomuuden vähentäminen
Asunnottomuusohjelmia on toteutettu ja pitkäaikaisasunnottomuutta on saatu vähennettyä, mutta asunnottomuus kokonaisuutena on kasvanut ja muuttanut muotoaan.
Terveyden edistäminen Sutjakka Stadi -toimenpideohjelman avulla
Toimenpideohjelman toimenpiteitä on toteutettu, mutta ylipainoisten määrä kasvaa.
Saattohoidon riittävyys ja laatu
Saattohoito on laadukasta varsinkin vaativalla erityistasolla (HYKS) ja erityistasolla Suursuon sairaalassa ja kotisairaalassa, mutta perustason hoidossa osaaminen ja edellytykset vielä vaihtelevat.
Ensihoitoketjun toimivuus ja tuloksellisuus
Ensihoito on tuloksellista kasvaneesta tehtävämäärästä huolimatta.
KaupunginkansliaTaloushallintopalveluliikelaitosKulttuurin ja vapaa-ajan toimialaTyöterveysliikelaitosPalvelukeskusliikelaitosRakentamispalveluliikelaitos StaraKaupunkiympäristön toimialaKasvatuksen ja koulutuksen toimialaPelastuslaitos
Sosiaali- ja terveystoimiala 2022 asti
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala